Umiejętność programowania jest jedną z ważnych kompetencji potrzebnych w życiu w dzisiejszym społeczeństwie. Programowanie uczy młodych ludzi kreatywnego myślenia, wnioskowania, współpracy, sposobów rozwiązywania problemów i wykorzystywania komputerów w codziennym życiu.

Zgodnie z założeniami nowej reformy edukacji uczniowie już od klasy I na zajęciach informatycznych uczą się podstaw kodowania i programowania.
98 uczniów klas I – III od listopada 2017 r. uczestniczy w dodatkowych zajęciach z programowania w ramach projektu ,,Programowanie od podstaw – rozwój kompetencji cyfrowych wśród nauczycieli i uczniów klas 1 – 3 szkół powiatów białostockiego i sokólskiego”. Projekt jest realizowany przez Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej dzięki funduszom Unii Europejskiej.
Zajęcia z programowania cieszą się wśród najmłodszych uczniów ogromnym zainteresowaniem. Dzieci chętnie na nie przychodzą, ponieważ są prowadzone w formie zabawy i obejmują: kodowanie na dywanie z wykorzystaniem maty edukacyjnej, zajęcia na tabletach z aplikacją Scratch Junior, spotkania z robotem edukacyjnym Photon oraz zajęcia na komputerach z programem Scratch. Zajęcia prowadzą nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej, które uczestniczyły w szkoleniu z programowania przy wsparciu trenerów z Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej: dr inż. U. Kużelewskiej, dr inż. A. Łupińskiej – Dubickiej, dr inż. M. Kopczyńskiego, mgr inż. M. Czołombitko.
W dniach 14-15-16 02.2018 r. młodzi adepci programowania wraz z opiekunami wyjechali do Białegostoku, gdzie czekały na nich niezwykłe niespodzianki. W budynku Centrum Nowoczesnego Kształcenia Politechniki Białostockiej dzieci uczestniczyły w zajęciach z programowania w pracowni multimedialnej, zwiedzały bibliotekę i czytelnię, ćwiczyły swoje umiejętności w grach logicznych, układankach, puzzlach fraktalnych. Miały również okazję wypróbować okulary 3D Oculus Rift.

Tekst: Jolanta Gabiniewicz

Zdjęcia: Jolanta Gabiniewicz, Sylwester Pakuła